Tilbake
Nyhet

Westcon Løfteteknikks digitale revolusjon

Daglig leder, Karl Johan Jentoft, mimrer tilbake til hvordan driften av selskapet var ved oppstart i 1993. De første fire årene etter oppstart ble alt gjort på ‘gamle måten’ i det som da het Westcon avd. Løfteteknikk.
Publisert
12.4.2023

Da WCL flyttet inn i lokalene på Frakkagjerd ble alt gjort manuelt. Hverdagen for de seks ansatte som jobbet ved det lille lageret var analog i forhold til dagens drift. Alle sjekklister, kontrollkort og sertifikater ble fylt ut manuelt med kulepenn.

 

Spesielt sertifikater var en tidkrevende prosess. De fysiske sertifikat papirene kjøpte de først hos en bokhandler, kopierte opp kladder som ble fylt ut med penn og papir, før de ble skrevet inn på skrivemaskin på skrivestuen på de offisielle papirene. Videre måtte sertifikatene bli signert før de kunne sendes ut. Det var Arne Matre, aksjonær, eier og WCLs første sakkyndige person, som skulle skrive under. Sertifikatene ble da kjørt hjem til Matre som satt og signerte hundrevis av sertifikater i løpet av lange kvelder og helger.

Dette var i 1993 Westcon Løfteteknikks første kontor.

De manuelle prosessene som var hverdagslige på midten av 90-tallet var tidkrevende sett med dagens digitaliserte øyne. Det tok ikke mange årene før WCL, sammen med resten av verden, tok de første stegene mot en digitalisert hverdag.

I 1997 gikk startskuddet for det som skulle bli en formidabel utvikling. I første omgang var det administrasjonen som fikk det digitale forspranget. Skrivemaskinene ble byttet ut med datamaskiner og punching ble den nye hverdagen.

Daglig leder, Karl Johan, gjenforteller historier fra de første årene av selskapet.

«Utviklingen over 30 år har vært formidabel»

Varsko her! – digitalisering pågår

Digitaliseringsbølgen som skøyt fart i 97’ sakket ikke av med det første. Gjennom årene har WCL digitalisert alle sine avdelinger, fra administrasjonen til salgsavdelingen til lageret og kommunikasjonen med kundene.

Vår nye digitale verden er mer effektiv, og i dag går så og si all kommunikasjon i bransjen over digitale flater, både internt og ekstern. Daglig leder, Karl Johan, ser likevel tilbake på de mange fysiske kundemøtene med et savn.

«Det var gode tider da man kunne sette seg ned med kunden, planlegge og diskutere over en kopp kaffe, vi møtes ikke fysisk like ofte lengre. En del av relasjonsbyggingen og den gode dialogen med kundene blir borte når den digitale kommunikasjonen er så mye mer effektiv.»

Kontinuerlig digitalisering

Både de ansatte og kundene til Westcon Løfteteknikk har vært med i digitaliseringsprosessen over de siste 30 årene. I dag møtes de av en nær heldigital hverdag i alle ledd av selskapet. Kontroll og inspeksjon gjøres enklere med digitale plattformer, kursing tilbys både fysisk og digitalt, og utleiedelen av bedriften er nå også digitalisert i begge ender, både for ansatte og kunder.

Den innholdsrike produktkatalogen til WCL finner du på nett, der kan kunder selv gå inn, finne riktig utstyr, lese seg opp på spesifikasjoner og direkte chatte med utleieavdelingen. Legger kunden inn en bestilling sendes den digitalt til lageret, hvor produktene inspiseres og blir klargjort til levering. Alt blir loggført digitalt og gir alle ansatte full oversikt over de ulike prosessene.

F.V. Per Inge Sørensen, Merethe Olsen og Karl Johan Jentoft i hallen på Frakkagjerd.

En digital utvikling av selskapet – men også av de ansatte

Den største prosessen ved digitaliseringen av selskapet har vært å få med alle de ansatte inn i den digitale boblen. WCL har de siste 30 årene vært gjennom en digital utvikling av selskapet, men også en digital utvikling av de ansatte. I dag er alle de 134 ansatte på en av selskapets digitale plattformer, gjennom interne kommunikasjonssystemer eller en av appene de har utviklet internt.

Tross tap av de lengre kundemøtene over kaffe og sjarmen med håndskrevne sertifikater som man i dag kan se lenge etter, ser Karl Johan med begeistring tilbake på de siste 30 årene, og det digitale kvantespranget som revolusjonerte driften av Westcon Løfteteknikk.

«At vi skulle få en mer digital hverdag var vel å forvente, men den hastigheten utviklingen har hatt er enorm. Å få ta del i, men også å drive den utviklingen i et så stort selskap har vært en spennende utfordring. Jeg gleder meg til å se hvordan driften av selskapet utvikler seg over de neste 30 årene.»